Friday, April 17, 2009

LUAHAN RASA

Semalam aku berada di Kuala Lumpur. Petangnya pulang ke KB. Dalam perjalanan pulang, aku berbual dengan pemandu teksi. Dalam perbualan itu, beliau melahirkan keinginannya untuk merasa pengalaman naik kapalterbang. Setelah mendarat, seorang lagi pemandu teksi melahirkan hasrat yang sama kepadaku. Kedua-duanya belum pernah menaiki kapalterbang walaupun kerap menghantar dan mengambil penumpang di lapangan terbang. Kudoakan agar kedua-dua mereka akan berpeluang menaiki kapalterbang suatu masa nanti seperti yang mereka hasratkan.

Kepada mereka, aku menyatakan bahawa andai aku berpeluang memilih, aku akan memilih pengangkutan yang lain. Entah kenapa, walau bukan pertama kali, hatiku sentiasa berdebar berada di angkasa. Seingatku, hanya 2 kali aku berasa tenang berada di dalam pesawat. Kedua-duanya kerana bersamaku pada waktu itu ada insan bertaraf ulama. Aku pasti, doa mereka dapat kunikmati bersama.

Apapun, sewaktu di dalam pesawat, dapat kunikmati betapa indahnya ciptaan Tuhan, betapa luasnya bumi ini dan betapa dekatnya kematian itu dengan manusia. Aku tergamam ....

No comments:

Post a Comment