Saturday, October 10, 2009

ADHAM, CEPATLAH SEMBUH ...

Dah 2 hari anakku Adham demam. Malam Jumaat baru ini, jam 1.00 pagi, daku, Anisku, Syuhadah dan Hamimah pergi ke klinik. Apa taknya. Bibir Adham gergetar-getar kesejukan. Anisku dah bercucuran airmatanya. Syuhadah & Mimah pun gelisah. Pucuk kaki Adham sejuk menandakan panas di dalam. `Macam mana ni bang?' tanya Anisku? `Kita gi klinik' jawabku. Dalam hati, daku terasa bahawa cabaran besar menanti sebab tau jelah, Adham ni fobia dengan klinik.

Tapi, Alhamdulillah sebab walaupun sebelum ni Adham paling takut nak ke klinik, tapi malam tu dia diam aje. Bila doktor sentuh dahinya pun dia diam. Kalau tidak, nampak klinik aje dia dah meraung. Menurut doktor, Adham kena demam tinggi. Dinasihatkan kami supaya sentiasa lapkan Adham dengan kain basah agar suhu panasnya cepat turun.

Sekarang ni, setiap 4 jam Adham diberikan ubat. Sihat dan seperti biasa selepas diberi ubat tetapi panas semula selepas `tempoh' ubat itu habis. Makanpun Adham dah takde selera. Kalau tak, dia yang minta disuapkan makan. Bila dah tak makan tu, apalagi, susut le badannya. Doaku semoga Adham cepat sembuh sebab minggu depan daku `out-station' lagi.
Dan yang tak sedap tu, Mimah pun dah mula demam. Sebenarnya Syuhadah dulu yg demam. Rasanya Adham menjangkit Syuhadah dan Mimah mungkin menjangkit Adham. Begitulah ceritanya.

Oh ya. Semalam juga daku sempat membaca majalah Solusi (Isu no. 11). Antara yang menyentuh hatiku ialah bila daku membaca artikel ketua editornya pada mukasurat 14. Menurut tulisannya,

`Ramai manusia (termasuk umat Islam) tidak serius tentang misi hidup ini. Ironinya, mereka lebih menitik beratkan persoalan `kemahiran' hidup berbanding `tujuan' hidup. Akibatnya, ramai yang gagal memanfaatkan masa, tenaga dan sumber yang dikurniakan Allah secara optimum. `Kita hidup, bukan hidup-hidupan'. Jika demikian, apakah misi atau tujuan kembara kita di dunia ini? Apakah yang kita cari? Semua itu mesti kita pastikan kerana jika kita tidak pasti apa yang kita cari, sampai bila pun kita tidak akan bertemu dengan apa yang kita cari itu.

Kepada Ketua Editor berkenaan, terima kasih kerana tulisanmu itu ...

No comments:

Post a Comment