Friday, October 2, 2009

KENANGAN MANIS ...

Agak lama daku tidak berkesempatan menulis di blog ini. Terlalu sibuk pun tidak juga tapi kerana laptop ku sentiasa digunakan oleh anak-anak. Daku sebenarnya ingin mendisiplinkan diri dengan menulis tiap-tiap hari. Allahyarham A.Samad Ismail, kalau tak silap aku, pernah menceritakan tentang disiplin menulis ni. Menulis ni sebenarnya dapat memberi kepuasan dan ketenangan pada diriku. Adakalanya kita dapat luahkan perasaan dengan menulis.

Dah hampir 2 minggu Ramadhan berlalu. Terkenang-kenang daku suasana bersahur, berbuka dan bertarawih. Entah kenapa Ramadhan tahun ni benar-benar manis buatku. Bukanlah maksudku Ramadhan sebelumnya tidak manis, cuma Ramadhan tahun ini kurasakan terlalu cepat berlalu. Raya tahun ini juga rasanya lebih mendamaikan jiwaku. Raya memang seronok apabila Ramadhan dapat dihayati dengan gembira.

Daku agak bertuah juga kerana dapat merasakan suasana balik kampung setiap kali Hari Raya. Walaupun jauh tapi keseronokan balik kampung susah nak diceritakan. Selepas seminggu di kampung, suasana sebak, sayu dan syahdu pula dirasa bila bersalaman dan didakap oleh ayah dan emak saat hendak pulang semula ke tempat daku bermastautin kini. Dakapan ayah yang kuat dan ciuman emak di pipiku masih terasa. Itulah ayah dan emak, yang sentiasa mendoakan kesejahteraanku. Dakupun tak pernah lupa mendoakan mereka setiap hari.

Selain itu, bertemu dengan bapa mertua dan keluarga Anisku juga menggembirakan. Harapanku ialah semoga bapa mertuaku gembira tahun ni kerana tahun ini (buat pertama kalinya) daku solat AidilFitri di kampung Anisku. Adakalanya sukar juga untuk membahagiakan semua orang dalam semua perkara dalam setiap masa. Namun Allah Maha Tahu betapa daku sentiasa berusaha ke arah itu. Dan aku akan terus berusaha, kerana berusaha untuk membahagiakan orang adalah satu kebahagiaan bagiku. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment