Friday, September 11, 2009

MOHON MAAF TAPI TAK BERUBAH

Syawal adalah bulan dimana salam kemaafan akan dihulurkan sesama kita. Ianya menjadi amalan yang baik kerana dengan bermaaf-maafan, hubungan sesama kita seolah-olah di`sucikan' semula. Kemaafan yang dipohon andainya dilakukan dengan ikhlas pasti akan menghasilkan natijah yang baik. Memaafkan pihak yang memohon kemaafan juga adalah suatu yang amat mulia walaupun adakalanya luka telah sembuh tetapi parutnya masih ada.

Kita biasa mendengar seseorang itu memohon maaf dengan mengaku kesalahannya. Misalnya, `Maafkan saya. Saya tahu saya ini agak kasar dan panas baran. Tapi saya tak bermaksud begitu'. Ataupun, `Maaf ya. Mulut saya ni memang jahat tapi hati saya tak macam tu'. Maknanya, kita mohon maaf dan kita tahu kesilapan kita. Tetapi kita macam tak berusaha untuk memperbaiki kesilapan kita itu. Mengapa tidak kita berusaha untuk berubah agar selepas ini kita mungkin tak perlu minta maaf lagi atas kesalahan yang sama? Maka, dengan itu, di bulan mulia ini, daku berdoa agar daku berubah selepas ini...

No comments:

Post a Comment