Sunday, September 13, 2009

SUASANA BERBUKA ...

Suasana di tempat tinggalku pagi ini sejuk dan nyaman. Subuh tadi hujan turun membasahi bumi setelah beberapa hari sebelum ini agak panas. Suasana selesa ini pasti memudahkan penduduk di sini untuk terus menghayati Ramadhan. Alhamdulillah.

Sepanjang Ramadhan ini, hanya 2 kali daku berbuka puasa di luar rumah. Yang pertama di masjid tempatku dan yang kedua di sebuah restoran yang terkenal di Bandaraya Islam ini. Sewaktu berbuka puasa di masjid, daku mengajak kedua-dua anak daraku turut sama. Daku tahu mereka keberatan tetapi terpaksa juga pergi kerana `takut kena marah' dengan aku. Saja aku mengajak mereka untuk `mendedahkan' mereka dengan suasana berbuka di masjid. Sewaktu berbuka itu, lapang dadaku melihat kedua-dua anakku itu.

Sewaktu berbuka kali kedua, kerana memenuhi undangan seorang kenalan, daku membawa bersama keluargaku. Syuhadah dan Mimah nampak happy kali ini. Daku pun happy juga. Cuma Anisku aje yang merungut tak kenyang kerana terpaksa melayan karenah Adham yang `melekat' aje dengannya. Kesian gak tapi apa nak buat, Adham memang payah di bawa ke majlis yang ada orang lain. Malunya bukan kepalang. Tapi sebenarnya Adham mewarisi sifat malunya itu daripada Anisku juga. Masih segar di ingatanku sewaktu Anisku `menyembunyikan' mukanya di belakang pintu rumahnya masa zaman daku bertunang dulu. Nak tengok muka tunang pun susah ... ! Walau macam manapun, berbuka puasa di rumahlah yang paling best.

Malam ini pula daku mungkin berbuka dan bersahur sorang je sebab ada tugas luar di ibu kota. Apa nak buat.... Takde lah karipap sardin Anisku nampaknya malam ni ...

No comments:

Post a Comment