Monday, September 7, 2009

RAMADHAN & SYAWAL

Ramadhan telah masuk hari yang ke-17. Cepatnya masa berlalu. Lagu Raya telah mula berkumandang di radio. Lantas daku teringat seorang teman yang bercakap tentang Ramadhan dan Syawal kepadaku suatu ketika dulu. Katanya;

`Adakah sesuai bagi kita melayan tetamu yang belum masuk ke rumah sedangkan di dalam rumah kita telah ada tetamu. Tetamu yang belum masuk ke rumah itu sebenarnya dijadualkan datang bulan depan dan dia telahpun memberitahu kita tentang kehadirannya itu. Tentulah tidak manis dan tidak wajar sama sekali kita tertunggu-tunggu kehadiran bakal tetamu dan membiarkan tetamu sekarang begitu sahaja tanpa diraikan. Ataupun melayan tetamu sekarang dengan ala-kadar seolah-olah mahu tetamu kita itu cepat-cepat keluar rumah'.

Begitulah juga dengan Ramadhan dan Syawal. Raikanlah Ramadhan dengan sebaik mungkin tanpa terlalu tertunggukan Syawal. Ramadhan sedang membawa pelbagai kebaikan untuk dinikmati. Belum tentu kita dapat meraikan Ramadhan pada masa depan kerana Ramadhan tetap akan datang lagi tetapi kita belum tentu ada di rumah sewaktu ia datang lagi tahun hadapan.

No comments:

Post a Comment