Tuesday, September 22, 2009

RISAUNYA

Hari Raya masuk hari ke-3. Dua hari telah berlalu. Tahun ini daku buat pertama kalinya telah menukar program hari rayaku. Sebelum ini, setiap malam raya, daku akan berada di rumah ibubapaku. Selesai solat raya dan bermaafan dengan emak dan ayahku, daku dan Anisku akan bertolak ke kampung Anisku pula.

Tahun ini, malam raya di kampung Anisku dan selesai solat raya, kami ke rumah orang tuaku. Harap niatku untuk menggembirakan Anisku berhasil. Bukan senang nak menggembirakan hati isteriku dalam bab-bab beraya ni. Bagiku, program raya tahun ni lebih teratur.

Namun, ada juga yang merisaukan daku. Bukan tentang orang lain tetapi tentang diriku sendiri. Aku risau sebab penyakit sebelum Ramadhan mula `singgah' lagi. Perut mudah masuk angin bila terlewat makan. Angin naik sampai ke tengkok. Semalam, apabila angin naik kerana `kelaparan', daku mula rasa tak tentu arah. Nak muntah pun ada. Ditambah pula dengan keadaan di jalanraya yang sesak teruk semalam. Daripada angin naik, daku mula `naik angin'. Lepas tu, keretaku pula buat hal. Bertambah-tambah le `angin'ku. Di hati kecilku daku tahu daku tak patut rasa begitu. Dan daku tahu ianya tidak baik bagiku. Daku perlu kembali kepadaNya.

Lantas dalam solat, daku bermohon ke hadrat Allah swt. Kubermohon supaya ketenangan yang telah daku nikmati di Ramadhan lalu kan dapat terus kumiliki. Selepas berdoa, rasa tenang datang kembali. Sesungguhnya, Allah swt itu Maha Mendengar `keluhan, kekesalan dan rintihan' hambaNya ini. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment